Pemaparan Warisan Dalam Filem Nasional Malaysia, Jogho (1997)

Authors

  • Fatimah Muhd Shukri Universiti Malaysia Kelantan

DOI:

https://doi.org/10.33736/ijaca.8737.2025

Keywords:

Warisan, Filem Nasional, Jogho, Dialek

Abstract

Jogho (1997) filem arahan U-Wei Haji Saari merupakan sebuah filem adaptasi daripada novel Juara (1976) oleh S. Othman Kelantan. Filem ini dinobatkan sebagai Filem Terbaik dalam Festival Filem Malaysia (FFM) ke-14 pada tahun 1999. Sebelum itu, filem ini telah mewakili Malaysia dalam Festival Filem Asia Pasifik di Taipei pada tahun 1998, dan memenangi Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik. Apa yang menarik tentang filem Jogho adalah, filem ini berlatarkan kebudayaan dan warisan masyarakat Melayu Kelantan yang menetap di sempadan Selatan Thailand. Selain daripada itu, bahasa perbualan watak-wataknya juga menggunakan dialek negeri Kelantan. Namun begitu, antara syarat yang dikeluarkan oleh FFM ke-28 bagi mengiktiraf filem sebagai sebuah Filem Terbaik adalah penggunaan 70 peratus Bahasa Melayu. Bagaimana pula kedudukan filem Jogho yang memaparkan warisan budaya dan loghat negeri sebagai suatu bentuk identiti bagi mencerminkan masyarakat sesebuah negeri di Malaysia?. Untuk menghuraikan permasalahan warisan budaya dan bahasa filem Jogho, kajian ini bertujuan meneliti bahasa dan warisan budaya dalam konteks sinema nasional. Sehubungan dengan itu, kajian ini menerapkan konsep warisan budaya oleh Cooke (1999) untuk meneliti kedudukan Jogho sebagai sebuah filem nasional Malaysia. Data artikel ini diperolehi daripada kajian berbentuk fundamental dengan kaedah kualitatif sebagai rekabentuk kajian. Instrumen kajian utama bagi memperoleh jawapan adalah kaedah analisis kandungan. Dapatan kajian merakamkan bahawa, warisan budaya masyarakat Melayu Kelantan yang dipaparkan dalam filem ini menepati kriteria kebudayaan filem nasional seperti yang dibahaskan oleh Cooke. Ini menunjukkan filem Jogho berjaya dalam memaparkan komuniti imaginasi yang sebenarnya dapat dilihat dalam komuniti masyarakat Kelantan/Patani.

References

Cooke, L. (1999). British cinema. In J. Nelmes (Ed.), An introduction to film studies. London: Routledge.

C. P. Jong. (n.d.). Film journal: Kaki Bakar (1995) & Jogho (1997) by U-wei Haji Saari. Retrieved from https://jongcpfilmjournal.blogspot.com/2011/12/film-journal-kaki-bakar-1995-jogho-1997.html

Fai, L. Y. (n.d.). #3: Kaki Bakar (1995) and Jogho (1997) by U-Wei bin Haji Saari. Retrieved from https://u5filmjournal.blogspot.com/2011/12/3-kaki-bakar-1995-and-jogho-1997-by-u.html

Hayward, S. (2005). French national cinema. Psychology Press.

Higson, A. (1989). The concept of national cinema. Screen, 30(4), 36–47. https://doi.org/10.1093/screen/30.4.36

Higson, A. (1995a). Waving the flag: Constructing a national cinema in Britain. Oxford University Press.

Khan, M. H. A. (1994). The Malay cinema, 1948-1989: Early history and development in the making of a national cinema.

Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia & FINAS. (2018, December 29). #SPOTLIGHT: Data pencapaian filem cereka tempatan di peringkat antarabangsa (1950-terkini). Retrieved from https://www.finas.gov.my/wp-content/uploads/2017/11/DATA-SPOTLIGHT-PENCAPAIAN-FILEM-CEREKA-TEMPATAN-DI-PERINGKAT-ANTARABANGSA-1950-SEHINGGA-TERKINI.pdf

Kratzer-Juilfs, S. C. (1996). Exile cinema as national cinema: Re-defining German national cinema (1962–1995). (Doctoral dissertation). University of California.

Lez, C. (1996). An introduction to film studies. In J. Nelmes (Ed.), British cinema: Representing the nation (pp. 293-328). London: Routledge.

Muhammad Azrul Mohd. Radi. (2016, August 10). Hormati bahasa kebangsaan: FFM bersikap terbuka, tiada kaitan perkauman. Retrieved from http://www.utusan.com.my/hiburan/hormati-bahasa-kebangsaan-1.368390

O’Regan, T. (1996). Australian national cinema. Psychology Press.

Pansha. (2016, August 5). Pendekatan dilakukan untuk kekalkan identiti berimej filem nasional-PFM. Retrieved from http://www.astroawani.com/berita-hiburan/pendekatan-dilaksana-untuk-kekalkan-identiti-berimej-filem-nasional-pfm-113105

Safei, M., & Hassan, T. R. R. (2016). Politik dan intertekstualiti dalam juara. Malay Literature, 29(2), 207–232. https://doi.org/10.37052/ml.29(2)no5

Saharudin Musthafa. (2010, October 14). Saya buat filem bukan kerana bisnes - jiwa U-Wei dalam filem. Retrieved from http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=1014&pub=utusan_malaysia&sec=hiburan&pg=hi_10.htm

U-Wei bin Haji Shaari & Makoto Ueda (Producers), U-Wei bin Haji Shaari (Director/Screenwriter). (1997). Jogho [Video CD]. Gambar Tanah Licin and NHK Japan Broadcasting Corporation

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Muhd Shukri, F. (2025). Pemaparan Warisan Dalam Filem Nasional Malaysia, Jogho (1997). International Journal of Applied and Creative Arts, 8(1), 66–78. https://doi.org/10.33736/ijaca.8737.2025